Strona główna » Holandia » Dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego
 
 
Praca sezonowa
Niemcy
Na zbiory do Niemiec
Włochy
Francja
Austria
Holandia
Hiszpania
Skandynawia
Kraje pozostałe
Europa

Uwaga! Wszystkie teksty
pochodzą z dwutygodnika:
"Praca i Nauka za granicą".
Oszukany, oszukana
Dodatek do ubezpieczenia  zdrowotnego
31.03.2009

Holandia
| Mają do niego prawo osoby zarabiające mniej niż 32502 euro rocznie (lub 47880 w przypadku par). Zważywszy, że przy płacy minimalnej roczne zarobki wynoszą niewiele ponad 16 tys. euro – a tyle z reguły dostają nasi rodacy – dodatek im się bezwzględnie należy.

Zorgtoeslag nie jest jednak przyznawany automatycznie, trzeba o niego wystąpić samemu. Wprowadzono go w 2007 r. wraz z reformą systemu ubezpieczeń społecznych. Od tego momentu każda osoba pracująca w Holandii musi wykupić ubezpieczenie w jednym z tutejszych towarzystw. Podstawowy pakiet kosztuje ok. 90 euro miesięcznie. To spory wydatek, dlatego, by budżet osób mało zarabiających nie ucierpiał na tym obowiązku zbyt mocno, ustanowiono dodatek, który w 2009 r. wynosi maksymalnie 57 euro miesięcznie (jego wysokość zależy od dochodów).

Czy zorgtoeslag
mi przysługuje?
    Za jego wypłatę odpowiedzialny jest holenderski urząd skarbowy (Belasingdienst). Na początek zainteresowany musi oszacować, ile w danym roku kalendarzowym wyniesie jego dochód.
    I tak, jeśli rozpocząłeś pracę
w 2009 r. lub jeśli ją dopiero rozpoczniesz, twoje zarobki nie mogą przekroczyć 32502 euro. Najprościej jest obliczyć ich wysokość po otrzymaniu pierwszej wypłaty za cały przepracowany miesiąc. Za kolejne miesiące twoje wynagrodzenie powinno wynieść mniej więcej tyle samo (chyba, że miewasz różną liczbę nadgodzin), więc wystarczy pomnożyć tę kwotę przez ilość przepracowanych miesięcy. Może się również zdarzyć – zwłaszcza w przypadku pracowników sezonowych – że w momencie podejmowania pracy nie będziesz jeszcze wiedzieć, ile miesięcy przepracujesz.
    Na szczęście wniosku nie trzeba składać od razu – można to uczynić do 1 kwietnia kolejnego roku (czyli za rok 2008 do 1.IV 2009, za rok 2009 do 1.IV 2010). Urząd zwróci pieniądze za wszystkie miesiące, w których dodatek się należał.
Niełatwo o formularz
    Gdy już upewnisz się, że zorgoeslag ci przysługuje, musisz złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego. Formularz o nazwie zorgtoeslag możesz zamówić na dwa sposoby: telefonicznie w urzędzie skarbowym (nr tel. 0800-0543, 055-5-385-385 – dzwoniąc z Holandii oraz 0031-55-5-385-385 – dzwoniąc z Polski) lub elektronicznie. Telefonując, poproś konsultanta o aanvragformulier zorgtoeslag 2009. Urzędnik odezwie się po niderlandzku, ale zdarza się, że będzie mówił również po angielsku lub niemiecku. Miej przygotowany numer BSN (zwany inaczej SOFI), możesz zostać również poproszony o podanie daty urodzenia i adresu w celu identyfikacji twojej osoby.
    Formularz można również ściągnąć z internetu. Ale uwaga! Ponieważ jest to druk ścisłego zarachowania, nie można go ot tak pobrać ze strony. Najpierw trzeba mieć tzw. DigiD. To elektroniczny kod identyfikacyjny niezbędny do załatwiania różnych spraw drogą internetową. Wykorzystuje się go nie tylko w urzędzie skarbowym, ale też w innych holenderskich instytucjach państwowych. By go otrzymać, na stronie www.digid.nl/aanvragen, należy wypełnić krótki formularz. Po kilku dniach otrzymasz pocztą kod aktywacyjny. Za jego pomocą wprowadzasz swój login i hasło celem aktywacji. I jeszcze jedna istotna rzecz. DigiD przeznaczony jest wyłącznie osobom zameldowanym w Holandii.
    Po uzyskaniu DigiD wejdź na stronę wydziału dodatków urzędu skarbowego (www.toeslagen.nl). Stamtąd musisz pobrać program
o nazwie Aanvraag- en wijzigingsprogramma huur- en zorgtoeslag 2009. Następnie pozostaje już tylko wypełnić i odesłać formularz.
Co dalej?
    Urząd skarbowy ma osiem tygodni na ustosunkowanie się do wniosku (wysyłając podanie przez internet trwa to nieco krócej). Jeżeli formularz był wypełniony prawidłowo, pierwsza  rata dodatku wpłynie na twoje konto ok. 20 dnia miesiąca,
a potem będą kolejne. Pod koniec roku urząd przesyła wyrównanie. Jeżeli okaże się, że np. wniosek złożyłeś dopiero kilka miesięcy po rozpoczęciu opłacania ubezpieczenia zdrowotnego, urząd wypłaci całą zaległą kwotę. Ale z drugiej strony, jeżeli to urząd nadpłacił dodatek, bo np. przestałeś już pracować, a świadczenie cały czas było wypłacane, nadpłaconą kwotę trzeba będzie zwrócić. By uniknąć takiej sytuacji, w momencie kiedy przestajesz pracować, natychmiast zgłoś to do urzędu. Pamiętaj też, że wniosku nie trzeba składać co roku, na kolejny rok przechodzi on automatycznie.
    Niekiedy zdarza się, że pracownik nie otrzymywał zorgtoeslag, a mimo to, na koniec roku dostaje wezwanie do zapłaty. W takim przypadku to najprawdopodobniej pracodawca złożył wniosek w imieniu swojego pracownika. Niestety, często później wymiguje się od zwrotu pieniędzy i cała odpowiedzialność spada na pracownika. Podejmując więc zatrudnienie należy wyjaśnić z pracodawcą kwestię zorgtoeslag – czy to on, czy ty sam będziesz występować o dodatek.
    Zarówno wniosek o zaprzestanie wypłacania świadczenia zdrowotnego, jak i jakiekolwiek zmiany twej sytuacji (np. zmiana adresu zamieszkania, wzrost lub spadek dochodów) należy zgłosić za pomocą tego samego formularza, który służył do ubiegania się o zorgtoeslag (wypełnia się jedynie inne rubryki).
* * *
    Złożenie wniosku wbrew pozorom nie jest trudne, ale zamówienie lub wypełnienie formularza może nastręczać trudności osobom nie znającym niderlandzkiego. W takim przypadku możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji, które – za dodatkową opłatą – załatwią wszystko za ciebie.
_______________

Milena Waldowska

 

Porady prawne
Niemiecki paszport
Adwokaci polskojęzyczni w Niemczech
Niemieckie przepisy
Sonda
Czy uważasz, że Polska powinna znieść wszelkie ograniczenia przy zatrudnianiu Ukrainców?